Oorontsteking voorkomen

OorontstekingOorontsteking is één van de meest voorkomende ontstekingen bij mensen. Alhoewel de ontsteking opzich vrij onschuldig is dient er wel iets aan gedaan te worden om ergere klachten te voorkomen. Er zijn 2 verschillende types van oorontsteking. Dit zijn een gehoorgangontsteking, die in de meeste gevallen bij volwassenen voor komen, en middenoorontsteking, die vooral bij kinderen plaatsvinden. Een gehoorgangontsteking vindt, zoals de naam eigenlijk al aangeeft, aan de buitenkant van het trommelvlies plaats in de gehoorgang. Vaak is er sprake van een blokkade. Overmatig oorsmeer is hier vaak de boosdoener in combinatie met het gebruik van wattenstaafjes. Gebruik nooit wattenstaafjes om het oor te reinigen. Door het gebruik van wattenstaafjes wordt het oorsmeer verder het oor in gedrukt waardoor er op termijn een blokkade van oorsmeer kan ontstaan. In oorsmeer zitten veel bacteriën die bij een eventuele blokkade flink kunnen gaan broeien. De gehoorgang raakt geïrriteerd en kan na een tijdje ontstoken raken. Bij een middenoorontsteking zit de ontsteking veel dieper in het oor. Achter het trommelvlies zit de buis van Eustachius die helpt om slijm en bacteriën af te voeren. Bij een verstopping van de buis van Eustachius kan het vocht niet afgevoerd worden. Het hoopt zich op met als resultaat dat er een ontsteking kan ontstaan.

Behandeling van een gehoorgang- en middenoorontsteking

In het geval van een gehoorgangontsteking is het vaak niet mogelijk om zelf de oorontsteking te verhelpen. Een huisarts moet er aan te pas komen om het oor goed te reinigen. De blokkade van de gehoorgangontsteking zal dan weggespoeld worden door de huisarts die met een speciaal oortoilet tot diep in de gehoorgang kan reinigen. De patiënt dient zelf gedurende de volgende dagen speciale oordruppels te gebruiken om het oor schoon te maken en ook schoon te houden. Bij een middenoorontsteking zullen er ook algemene verkoudheidssymptomen een rol spelen. Het komt voornamelijk bij kinderen voor en zal gelukkig in de meeste gevallen binnen 1 tot 2 weken vanzelf weer genezen. Deze vorm van oorontsteking geeft een kind echter wel veel pijn aan het oor. Pijnstillers als paracetamol kunnen helpen om de pijnklachten te onderdrukken. Zijn de klachten binnen 1 a 2 weken niet over bij een middenoorontsteking? Schakel dan nogmaals de huisarts in.

Oorontsteking voorkomen

Oorontsteking voorkomen is beter dan genezen. In veel gevallen zal een oorontsteking ontstaan door een slechte hygiëne. Het is dan ook zaak om het oor goed schoon te houden om een oorontsteking te voorkomen. Gebruik in elk geval geen wattenstaafjes. Bent u of uw kinderen gevoelig voor oorontsteking? Er bestaan speciale oordruppels die helpen om oorontsteking te voorkomen.